Miljözonen Paris

Behöver jag en miljödekal Crit'Air för att köra i miljözonen i Paris? Vilken typ av miljödekal krävs i miljözonen Paris? Vänligen läs nedan.

Miljödekal som krävs i Paris

CritAir 5

Minst Crit'Air 5

Beställ nu

Undvik böter på upp till 4 400 kr.

Gratis leverans över hela världen.

Köp endast en gång - livstids giltighet.

Paris
Paris

Fordon tillåtna endast med giltig Crit’Air miljödekal

Privat bil

fordonskategori M1

Behöver en Crit’Air miljödekal

Beställ

Företagsfordon

<3,5 t (N1)

Behöver en Crit’Air miljödekal

Beställ

Nyttofordon

>3,5 t (lastbil, buss, turistbuss)

Behöver en Crit’Air miljödekal

Beställ

Motorcykel, moped

fordonskategori L

Behöver en Crit’Air miljödekal

Beställ

Följande gäller för miljözonen i Paris

Bussar i kategori M2 och M3, och lastbilar i kategori N2 och N3

  • Alla veckodagar 08–20

Personbilar M1, N1 och motorcyklar

  • Måndag – fredag 08–20

Kör du till Frankrike i personbil bör du observera att miljözonerna bara gäller på vardagar.

Miljözon Grand Paris

Observera: den permanenta miljözonen gäller också i Paris vidare område.
Mer information om Grand Paris miljözon här.

Straff

Paris tar miljözonerna på stort allvar, något som syns på straffen som kan utdelas till förare som inte har någon miljödekal på vindrutan. I början nöjde sig polisen med att varna förarna, men sedan januari 2017 delas rejäla böter ut. Följer man inte reglerna riskerar man att få böta mellan 68 och 375 EUR (omkring 800–4 400 SEK). Dekalen har obegränsad giltighetstid för ditt fordon och den kan användas i hela Frankrike.

Var du ska placera miljödekalen Crit’Air

Plaketten har obegränsad giltighetstid och placeras i vindrutans nedre högra hörn.

Karta över
Paris miljözon

Stäng
Få vägbeskrivningar
Directions driving travel mode
Directions walking travel mode
Directions transit travel mode
Directions bicycle travel mode
'; ';
Alternativ dölj alternativ
Skriv ut Nollställ
Tar emot vägbeskrivning...

Om miljözoner i Paris

Miljözoner i Paris

Paris var först i Frankrike med miljözoner. Detta är föga förvånande, för liksom i andra europeiska länder är det huvudstaden som andra sedan tar efter.

Paris har tidigare försökt begränsa trafiken i staden, minska bullret och förbättra luftkvaliteten. Sedan september 2015 är alla bussar och lastbilar som väger mer än 3,5 ton och är tillverkade före 1 oktober 2001 förbjudna i staden. Förbudet gäller alla dagar, även helger, klockan 8 till 20.

Förbudet att köra i staden utökades 2016 till alla fordon tillverkade före 1997 och motorcyklar tillverkade före 2000. De fordonen når inte ens upp till nivå sex, som är den lägsta på miljöplaketten. Det finns totalt sex nivåer på miljöplaketterna i Frankrike, där den högsta är reserverad för elbilar.

Mer information om nivåer på miljöplaketterna finns i avsnittet Typer av miljöplaketter.

 

Köra i Paris

Kör du bil till Paris?

Från 1 februari 2017 måste utländska bilar vara försedda med miljöplaketten “crit’air”. I Paris är kravet på miljöplakett tidsbegränsat från måndag till fredag, 8.00 till 20.00. Frankrike har 6 nivåer på sin miljöplakett, och i Paris tillåts bara nivåerna 1 till och med 4 på dieseldrivna personbilar och 1 till och med 3 på bensindrivna personbilar. Följer man inte reglerna riskerar man böter på 68 till 375 EUR.

Hela innerstaden i Paris, som avgränsas av förbifarten “Boulevard Périphérique”, är miljözon.

 

Miljözonerna gäller för utländska förare från 1 februari 2017

Det är ännu inte klart hur Paris, och Frankrike i stort, ska skärpa kraven i miljözonerna. I Tyskland är det vanligt att man gradvis stänger ute mindre miljövänliga fordon, tills bara de mest miljövänliga tillåts. Troligen kommer man också att försöka få bort de äldre fordonen.

Kravet att ha miljödekal på vindrutan när man kör in i miljözonen gäller även för utländska fordon från 1 februari 2017, utan undantag.

Skaffa Crit Air för Paris, Marseille och andra städer.
Gratis frakt.

Datum för införande av miljözoner i Paris

Datum Åtgärder
Sedan januari 2016 för alla typer av personbilar och motorcyklar
Sedan september 2015 för alla bussar och lastbilar över 3,5 ton
Pavlina Pavlina Pavlina är skribent på Miljodekal.se och vår expert på europeiska miljözoner, med många års erfarenhet av att bedöma fordon för miljödekaler.
Senast uppdaterad 4.12.2025

Vad våra kunder säger