Vanliga frågor och svar

1. Finns det ett universellt miljödekal som gäller i hela Europa?

Tyvärr inte, du behöver en lokal miljödekal i original för varje land. Till exempel är det tyska miljödekalen inte giltig i Frankrike.

2. Säljer ni officiella miljödekaler? Det finns så många bedragare på internet.

De miljödekaler som säljs här är officiella dokument som har utfärdats av en certifierad myndighet. Du behöver alltså inte oroa dig för att de inte är officiellt erkända.

Det faktum att vi har haft över 150 000 nöjda kunder är ett bevis på vår trovärdighet.

3. Jag letar efter ett miljödekal i sista minuten. Kan ni hjälpa mig?

Vi erbjuder fri leverans över hela världen, klicka här för leveranstider.

Alternativ för expressleverans

  • Tyskt miljödekal
    Vi erbjuder expressleverans till en adress i Tyskland inom 1-2 arbetsdagar.

  • Österrikiska och tyska miljödekaler
    För de flesta europeiska länder erbjuder vi ett expressleveransalternativ med UPS/DPD.

  • Franska miljödekaler
    Inom 48 timmar efter att du har slutfört och betalat din beställning skickar vi dig ett elektroniskt miljödekal med en QR-kod via e-post. Detta är en officiell och erkänd tillfällig ersättning för det franska miljödekalen. Det tryckta miljödekalen kommer att levereras till din brevlåda senare.

4. Jag åker till Tyskland i morgon, har du någon lösning?

Ja, vi trycker upp miljödekalen och skickar den direkt till din adress i Tyskland.

Leveransen inom Tyskland tar 1-2 arbetsdagar. Miljödekalen levereras normalt till din brevlåda nästa arbetsdag.

För att vi ska kunna behandla din beställning så snart som möjligt måste du kontakta oss före kl. 13.00 på vardagar.

5. Hur lång tid tar det att få ett miljödekal? Hur skickas miljödekalerna?

Vi skickar miljödekaler först när beställningen är komplett och betald.

  • Tyska miljödekaler skickas samma eller nästa arbetsdag, österrikiska märken inom 5 arbetsdagar. Dessa skickas med A-post från Tyskland.
  • Franska miljödekaler skickas med A-post från Frankrike, vanligtvis inom 14 arbetsdagar efter att du fått ett avsändningsmejl från oss. Under tiden kan du resa med en elektronisk miljödekal, som kommer att skickas till dig via e-post inom 48 timmar.
  • Vi erbjuder gratis leverans över hela världen. För de flesta europeiska länder erbjuder vi ett expressleveransalternativ.

För mer information om leverans, vänligen klicka här.

6. Vad händer om min miljödekal inte levereras?

Vi garanterar leveransen av varje miljödekal.

Du kommer att få ett e-postmeddelande från oss när miljödekalen har skickats. Om miljödekalen inte har levererats inom 10 arbetsdagar, vänligen kontakta oss omedelbart.
Vi kommer att samarbeta med dig för att lösa situationen så att du blir nöjd.

För mer information om leverans, vänligen klicka här.

7. Var kan jag hitta information om min beställning?

I varje e-postmeddelande från oss hittar du en grön knapp som länkar till en sida där du kan följa den aktuella statusen för din beställning, ladda upp fordonsdokument, ladda ner en faktura, kontrollera leveransadressen, se en skanning av den utfärdade miljödekalen etc. Sidan fungerar som en allmän översikt över din beställning.

Vi kommer också att meddela dig via e-post om eventuella ändringar i din beställning.

8. Jag fick ett ”tomt miljödekal” i mitt kuvert, vad är det?

Om du har beställt en fransk miljödekal inklusive den självhäftande folien kommer du att få två separata brev. Det kan hända att du först får den självhäftande folien och sedan brevet med miljödekalen.

9. Vilken giltighet har miljödekalen?

Den utfärdade miljödekalen är giltig under en obegränsad tidsperiod och kommer, när den väl har köpts, att gälla under fordonets livstid.

10. Jag har köpt ett fordon och har fått en ny registreringsskylt. Behöver jag en ny miljödekal?

Ja, om du får en ny registreringsskylt måste du skaffa en ny miljödekal. Varje miljödekal bär fordonets registreringsnummer och kan inte bytas ut.

Du kan beställa en ny miljödekal här.

11. Miljödekalen förstördes när jag bytte vindruta, kan ni ge mig en ny?

Ja, om du har beställt den ursprungliga miljödekalen från oss kan vi gärna ge ut den på nytt till dig till ett förmånligt pris. Vänligen kontakta oss via e-post: [email protected]

12. Behöver jag en IGL-miljödekal för min bil i Österrike?

I Österrike är det endast fordon i kategori N, dvs. främst tjänstebilar och lastbilar, som måste ha en miljödekal.
M1-bilar, M2+M3-bussar, L-motorcyklar och andra omfattas för närvarande inte av den österrikiska miljödekalen.

13. Behöver min husbil (t.ex. husvagn) också en miljödekal?

Ja, om det är en husbil med egen motor behöver den en miljödekal. Å andra sidan behöver dragna husvagnar som inte har egen motor inte någon miljödekal. Du kan hitta fordonskategorin på din fordonsregistrering.

14. Var hittar jag all information som jag behöver för att fylla i beställningsformuläret?

Du hittar allt på din fordonsregistreringshandling. Var noga med att ladda upp detta med din beställning. Vi behöver bara ett foto eller en skanning av den. Du kan dölja den personliga informationen – vi behöver inte se den. Varför behöver vi registreringsbevis?

15. Kan jag avbryta min beställning?

Du kan när som helst avbryta din beställning och få full återbetalning tills din miljödekal har tillverkats.

Miljödekaler är skräddarsydda produkter. Varje miljödekal trycks med en nummerplåt enligt de dokument du skickar till oss. Av denna anledning kan en miljödekal inte användas på ett annat fordon efter att den har tillverkats. När vi har producerat en miljödekal kan du inte avbryta eller returnera din beställning.

För mer information hänvisar vi till våra allmänna villkor.

16. Jag skulle vilja beställa miljödekaler till min företagsflotta. Kan jag göra en stor beställning?

Ja, kontakta oss på [email protected]. Ange antalet fordon för vilka du vill ha en miljödekal och skicka oss ett foto eller skanna fordonets registreringshandlingar. Vi kommer att utfärda en proformafaktura för din beställning.

17. Är informationen på er hemsida uppdaterad?

Ja, vi håller all information uppdaterad och övervakar den aktuella statusen åt dig.

Vad våra kunder säger